Ricoh: van leverancier tot partner
Producent Ricoh heeft recentelijk een groot deel van het portfolio vernieuwd. Ook werden diverse overnames gedaan en samenwerkingen gelanceerd. Tijd om bij te praten met Eef de Ridder, vice president Graphic Communications EMEA bij Ricoh Europe. ‘Je moet als toeleverancier constant in beweging blijven.’
Hoe ontwikkelt de markt van digital production printing zich?
‘Het is een groeimarkt. Analisten melden dat de markt voor digitaal printen de komende 10 jaar in volume en waarde ten minste verdubbelt, vanuit een huidig marktaandeel in druktechnieken van ongeveer 5%. Die groei komt door de toenemende vraag naar printing on demand, wat vanwege het milieu – minder verspilling – en de gestegen voorraadkosten een urgente eis is geworden. Maar denk ook aan de toenemende behoefte aan gepersonaliseerd drukwerk, het gebrek aan gekwalificeerd personeel en de gemiddeld steeds kleinere printoplagen. Ricoh ziet de trend van offset naar digitaal sterk inzetten. Niettemin blijft offset de komende decennia waarschijnlijk nog de dominante technologie voor massavolume drukwerk. Maar de groei zit dus in digitaal. In die markt blijven toner- oplossingen belangrijk, de groei zal vooral komen van hoogvolume inkjetprinten.’
Ricoh blijft over de volle breedte in digital print ontwikkelen?
‘Inderdaad. Wij hebben nieuwe innovaties in hoogvolume inkjetprinten. Zo plaatsten wij eind 2023 onze eerste B2-losblad inkjetprinter – de Ricoh Pro Z75 – in Europa, bij Realisaprint.com nabij Nice, gevolgd door de eerste Nederlandse plaatsing bij YourSurprise (in de nieuwste editie van PRINTmatters lees je een interview met YourSurprise, red.). Daarnaast was er nog de bèta van de Ricoh Pro VC80000 bij Sattler Media Group in Duitsland. Ook waren er productintroducties op het gebied van losblad tonerprinting; onze lijn voor hoog- en midvolume is totaal vernieuwd met de Ricoh Pro C9500 en Pro C7500. Deze laatste met als bijzondere optie het digitaal veredelen met een vijfdekleurstation.
Ook met Sign en Display blijven wij innoveren. Zo ontwikkelen wij met FloraDigital een hybride vlakbedoplossing. Deze wordt uitgerust met Ricoh printkoptechnologie, ColorGATE RIP-software en ICC-profielen. Het systeem kan zowel rol- als plaatmateriaal tot 2 meter breed bedrukken op substraten variërend van pvc-banners tot vinyl en plaatmateriaal. Deze innovatie beleeft in maart zijn Europese introductie op de FESPA-beurs in Amsterdam.’
Wat is de filosofie achter jullie krachtenbundelingen?
‘Als toeleverancier aan de grafimediamarkt moeten we constant in beweging blijven en kijken naar kansen om ook anorganische groei te bewerkstelligen, via samenwerkingen en overnames. Dat is één. Tegelijkertijd luisteren we naar wat klanten willen. Er is behoefte aan one stop shopping, zowel op hardware- als softwaregebied. Deze trend komt voort uit de wens tot naadloze productie en ontzorging: één aanspreekpartner en contractpartij voor het gehele traject. Wij keken naar mogelijkheden om aan die vraag te kunnen voldoen. Dat leidde tot de overname van nabewerkingsspecialist Quadrient Graphics in de Scandinavische regio en vervolgens Albyco in Nederland: een innovatieve marktleider in professionele print- finishing in de voor Ricoh belangrijke midvolume markt. Maar we investeerden ook aan de voorkant van het drukproces. Zo wordt workflow-automatisering steeds belangrijker vanwege een toenemende vraag naar kleinere oplages en individueel drukwerk, en vanwege personeelstekort. Een voorbeeld is de door Ricoh ontwikkelde Auto Color Adjuster: deze vereenvoudigt vakkundig kleurbeheer en maakt in een hand- omdraai ICC-profielen.’
Ricoh manifesteert zich dus meer als partner dan als leverancier. Hoe geven jullie die partnerships vorm?
‘Via Ricoh Business Booster en via Edge:
- Business Booster is ons online platform voor inspiratie. Hier delen we marktinzichten met klanten: trends en ontwikkelingen in afnamemarkten, applicaties, tutorials over het gebruik van een vijfde kleur zoals goud, zilver en neon om speciale effecten aan drukwerk mee te geven, enzovoort;
- Edge gaat verder; hiermee bieden wij maatwerk aan ondernemers die graag met ons wil sparren over de ontwikkeling van hun bedrijf en businessmodel. Dat punt komt steeds vaker ter sprake bij een voorziene investering in een highspeed inkjetprinter. Voor de mkb-bedrijven, waaruit de grafimediasector grotendeels bestaat, zijn dergelijke investeringen kapitaalintensief. Daar moet het businessmodel wel bij passen. Via een bedrijfskundige benadering en modellen die grafische ondernemers kunnen helpen, werken we samen om het businessmodel te bepalen en de investering te rechtvaardigen.’
Grafische wereld en signwereld groeien naar elkaar toe
Huib Kolen is manager Product Marketing & Programs van Ricoh in Nederland. Hij ziet de grafische en signwereld naar elkaar toegroeien: ‘Traditioneel had je grafische bedrijven en signbedrijven, die bezig zijn met grootformaat en printen vanaf de vlakbedtafel. Zoals deze bedrijven op hardware- en softwaregebied een one stop shop vragen, zo verlangen ook hun klanten dat steeds meer van hen: zij willen bij de drukker waar zij de brochures afnemen ook graag die poster of banner laten maken. Het past daarom in de strategie van Ricoh om ook “large format” en “sign” in het portfolio te hebben. Daar past de acquisitie van Albyco bij: een partij die nabewerkingsoplossingen ontwikkelt voor zowel grafische als signtoepassingen.’
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief