Abonneren  Inloggen

Evenementendrukwerk vorig jaar verdubbeld bij Reclameland

27 februari 2024

Online drukkerij Reclameland zag in 2023 een verdubbeling in het drukwerk voor evenementen, zo meldt het bedrijf. Het afgelopen jaar verkocht het Groningse bedrijf tweemaal zoveel papieren polsbandjes, 610.000 in totaal. Het aantal verkochte stickers steeg met 19 procent naar 11,5 miljoen. Ook de bierviltjes noteerden met 819.000 stuks in 2023 een groei van 21 procent.

Bij zakelijk drukwerk, zoals briefpapier, bleven de aantallen gelijk. Zowel in 2022 als het opvolgende jaar verkocht de online drukkerij in totaal 12,5 miljoen stuks.

Boven verwachting

De verdubbeling van het evenementendrukwerk is boven verwachting, volgens CEO Reclameland Wouter Haan. ‘Sinds de toevoeging van papieren polsbandjes aan ons assortiment is de vraag naar dit product gigantisch gestegen’, aldus Haan. ‘We zijn echt verrast door de verdubbeling. Of er ook meer evenementen worden georganiseerd, zou ik niet kunnen zeggen. Het laat in elk geval zien dat de evenementensector ons weet te vinden als leverancier van papieren polsbandjes.’

Ondanks dalende aanvragen binnen de gehele branche, wist de drukker uit Westerbroek toch een omzetstijging te realiseren. Over het afgelopen jaar drukte de drukkerij in totaal 180 miljoen producten. Een daling van 12 procent ten opzichte van 2022, wat in lijn is met de trend voor de gehele grafische industrie. ‘Die dalende lijn heeft zich al geruime tijd terug ingezet binnen onze branche. Bovendien zijn de kosten voor personeel, energie en papier gestegen’, aldus Haan. ‘Dat vraagt om creativiteit: we zijn andere producten gaan maken en passen onze machines aan naar lagere oplages. Hierdoor is onze omzet over het afgelopen jaar evengoed met 4 procent gestegen naar ruim 28 miljoen euro.’

Consolidatie en groei

Haan verwacht voor het komende jaar dat Reclameland zijn positie in de Nederlandse markt consolideert. De grootste groei komt naar verwachting van de buitenlandse activiteiten van de drukkerij. Haan: ‘In België voelen we de markt heel goed aan. De Belgen zien het gemak van online bestellen in waardoor een groei van 20 procent bij onze zuiderburen realistisch is. Daarnaast ligt er veel potentie in de Franse markt, waar we afgelopen jaar zijn gestart, en in 2024 belangrijke stappen willen zetten.’

Foto boven: Wouter Haan, CEO Reclameland. Bron: Reclameland


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief