Grafisch ontwerpen: via asymmetrie naar spannende designs
4 november 2019
Premium
2019 wordt wel het jaar van de revolutie in grafisch ontwerpen genoemd. Veel ontwerpers laten allerlei vormgevingsregels varen. Asymmetrische designs passen bij deze trend en zijn vooral toepasbaar bij visueel ingestelde merken. Ze bieden ongekende vormgevingsvrijheid. Maar hoe benut een grafisch ontwerper die vrijheid zonder in totale chaos te vervallen? Grafisch ontwerper Damir Kostanjski schreef een rijk geïllustreerd artikel over asymmetrisch design voor de komende editie van het magazine PRINTmatters.
Wat is asymmetrieAsymmetrie is een aparte manier om de essentie van een creatie onder de aandacht te brengen. Duidelijke regels zijn er op dit vlak niet, intuïtie is belangrijk. Asymmetrisch ontwerpen is het verdelen en verplaatsen van vormgevingselementen totdat ze - wederom - een gewenste balans hebben bereikt, want balans en asymmetrie kunnen samengaan. De natuur bevat ook veel asymmetrie en is toch in balans. Zo kun je zien dat elke berg een bepaald evenwicht heeft, ook al is het volume onregelmatig verdeeld.Bij volledige symmetrie (links) is de inhoud overal gelijk verdeeld. Bij asymmetrische designs (rechts) is dat niet het geval, echter zonder dat de balans hierdoor hoeft te worden verstoord. Ontwerpen: ArtNu
Meer vrijheid en opwindingEen asymmetrische lay-out is een dwingende grafische ontwerptrend die ervoor zorgt dat de grafische elementen echt opvallen in de menigte van perfect uitgebalanceerde, maar redelijk overeenkomstige ontwerpen.
Log in en lees alle premium artikelen gratis.
Om dit artikel te kunnen lezen moet u inloggen. Heeft u nog geen account? Registreer nu en lees al onze premium artikelen gratis!
Inloggen
Gratis registreren